- Voor veel mensen is het vinden van betekenisvol werk moeilijker dan ooit.
- Business Insider sprak met loopbaanexperts over kleine foutjes in een sollicitatiegesprek die je je droombaan kunnen kosten.
- Zo moet je niet eerder gaan zitten dan degenen met wie je het gesprek voert.
- Lees ook: De baas van een recruitmentbedrijf vertelt hoe ze kan zien of een sollicitant AI heeft gebruikt
Voor veel mensen die werk zoeken is het vinden van een droombaan moeilijker dan ooit. Je moet dan ook voorkomen fouten te maken tijdens je sollicitatiegesprek.
Julia Toothacre en Jerry Lee van het Amerikaanse carrièreadviesbureau Wonsulting zeggen tegen Business Insider welke kleine details in een sollicitatiegesprek je de baan kunnen kosten.
Alleen indruk proberen te maken op de baas
Volgens Kee en Toothacre begint een sollicitatiegesprek al voordat je de ruimte instapt waar dat gesprek plaats gaat vinden. Sollicitanten moeten op iedereen die ze tegenkomen bij het bedrijf indruk proberen te maken en niet alleen op de baas of de HR-manager.
Lee heeft in het verleden bij Google gewerkt en zegt dat hij altijd glimlachte tegen de receptionist en een praatje maakte voor het begin van het gesprek.
"Ik heb zelfs gehoord dat sommige bedrijven aan receptionisten vragen welke indruk ze hebben van een kandidaat", zegt hij. "Doe tegen iedereen met wie je praat alsof het degene is die het sollicitatiegesprek afneemt. Het kan heel ver gaan."
Toothacre zegt dat ze wel eens van managers heeft gehoord dat ze in de auto op weg naar kantoor werden afgesneden door een sollicitant met wie ze later een gesprek hadden.
"Ik mag hopen dat iedereen altijd vriendelijk probeert te zijn, maar somds zijn we ergens anders met ons hoofd en moeten we daar een extra inspanning voor doen", zegt ze.
Eerder gaan zitten dan degene die het gesprek afneemt
Als je eenmaal in de kamer bent waar het gesprek plaatsvindt is het belangrijk te wachten met gaan zitten. "Degene die het gesprek afneemt gaat eerst zitten en daarna jij, of jij maakt ook aanstalten te gaan zitten op het moment dat zij gaan zitten", zegt Lee.
Dat is zowel een kwestie van goede manieren als voorkomen dat je allebei op dezelfde stoel wil gaan zitten, waardoor je aan het begin van het gesprek helemaal uit balans raakt. Zeker als je toch al nerveus bent. "Goede manieren zijn heel belangrijk en een kleine moeite."
Je telefoon gebruiken om aantekeningen te maken
Volgens Toothacre is het een goed idee om pen en papier mee te nemen om aantekeningen te maken tijdens het gesprek. "Als je niks bij je hebt is dat een teken dat je het sollicitatiegesprek niet per se serieus neemt."
Maar op je telefoon kijken of daar aantekeningen op maken is een nog veel grotere fout.
"Met de opkomst van ChatGPT heb ik van veel bedrijven gehoord dat ze — zeker bij technische functies zoals softwareontwikkelaars — nooit weten of alles wel uit de sollicitant zelf komt", zegt Lee. "In die context kan het lezen op je telefoon of het maken van aantekeningen overkomen als valsspelen."
Als je echt per se een apparaat nodig denkt te hebben kan je volgens Toothacre beter een iPad gebruiken dan een telefoon.
Veel te vroeg komen
Vroege vogels lijken in het voordeel te zijn, maar meer dan 10 tot 15 minuten voor de afgesproken tijd op komen dagen kan tegen je werken.
"Te vroeg zijn kan zelfs ongemak veroorzaken bij het team, zeker als ze bewust meerdere gesprekken achter elkaar plannen", zegt Lee.
Bij die tijdspanne van 10 tot 15 minuten hoort volgens Toothacre niet de tijd die je kwijt bent met een eventuele veiligheidscontrole of het vinden van de juiste plek.
Als je te vroeg bent omdat je ver weg woont, dan kan je het beste buiten nog even een rondje lopen om je zenuwen onder controle te krijgen voordat je naar binnen gaat.
Te veel parfum opdoen
Je wil natuurlijk prettig ruiken als je je mogelijke nieuwe werkgever persoonlijk ontmoet, maar te veel parfum is niet goed.
"Met parfum is het altijd goed opletten", zegt Toothacre. "Ik zou niet vlak voor je naar binnen gaat nog parfum opdoen, omdat het waarschijnlijk niet snel genoeg zal vervliegen en je weet nooit of iemand er allergisch voor is."
Toothacre adviseert een subtiele geur te zoeken of het op z'n minst een uur voor het gesprek op te doen, zodat er nog wel een vleugje om je heen hangt, maar niet overweldigend is voor iedereen in een afgesloten ruimte.
Uiteindelijk heb je nooit de volledige controle over of je wel of niet aangenomen wordt, zegt Lee. "Mijn principe wat betreft het hele sollicitatieproces is dat je rode vlaggen zo veel mogelijk moet zien te beperken."